Suzuki Jimny

van goeden huize

Met de nieuwe Jimny gaat de offroader van Suzuki zijn vierde generatie in, nadat er van de vorige modelgeneraties in (bijna) vijftig jaar wereldwijd niet minder dan 2.854.000 exemplaren verkocht werden, waarvan een groot percentage nog altijd op de baan is. Ondanks het leeftijdsverschil, zijn er tussen de eerste LJ10 uit 1970 en het nieuwe model nog altijd veel gelijkenissen.

Want net zoals die eerste «Jimny», toen nog LJ10, staat de huidige nog altijd op een ladderchassis, heeft hij zowel voor- als achteraan starre assen, en beschikt hij over een inschakelbare vierwielaandrijving.

En niet alleen op papier is de Jimny een echte offroad-machine, ook buiten de gebaande wegen, in diepe sporen, op modderpaden en zelfs op natte grashellingen staat hij - op de koop toe met gewone banden! - zijn mannetje. Op geasfalteerde wegen komen zijn kwaliteiten minder tot uiting: ondanks zijn aanzienlijk krachtigere en soepelere motor dan die van de vorige Jimny, is het duidelijk geen auto waarmee je op de snelst mogelijke manier van hieruit naar het zuiden van Spanje wil rijden. Tegen snelwegsnelheden krijg je het van motorlawaai, windgedruis en andere rijgeluiden al snel op je heupen. Maar rustig sneukelend van regionale eet- en drinkbare specialiteiten onderweg, in drie dagen naar de Provence rijden, waarom niet? Vakantie begint toch van zodra je de voordeur achter je dichttrekt.

Dat neemt niet weg dat de nieuwe Jimny van een heleboel veiligheidsvoorzieningen en rijhulpmiddelen voorzien is: noodremsignaal, stilstand- en vertrekhulp op hellingen, afdaalhulp van hellingen, en dergelijke meer.

Een vrouwelijke kennis van me die met een Jimny van de vorige generatie rijdt, vond dat de nieuwe Jimny voor haar een te brede auto geworden is: "ik ga daarmee niet kunnen parkeren, ik heb juist voor mijn Jimny gekozen omwille van zijn compactheid"... Even de technische fiches van de vorige en de nieuwe Jimny naast mekaar gelegd, en dat leidt tot de verrassende vaststelling dat de nieuwe Jimny ... 2 cm langer is dan de vorige, 5 cm hoger, en exact even breed. Enkele truuks van de designers hebben dus voor flink wat optisch bedrog gezorgd, heel geslaagd overigens, want toen ik voor het eerst op de nieuwe Jimny toestapte, had ik ook de indruk dat hij veel indrukwekkender geworden was. - LDR

 

Een klein historisch overzicht

LJ10 (1970 tot 1972), luchtgekoelde tweecilindermotor van 360 cc, tweetakt, 25 pk;

LJ20 (1972 tot 1974), watergekoelde tweecilinder tweetaktmotor;

LJ50 (1974 tot 1977), watergekoelde driecilider tweetaktmotor van 550 cc, 36 pk;

LJ80 (1977 tot 1981), watergekoelde viercilinder viertaktmotor van 800 cc, 41 pk, de eerste die officieel naar Europa geëxporteerd werd);

SJ410 (1981 tot 1984), viercilindermotor van 1 liter, 45 pk;

SJ413 (1984 tot 1998), viercilindermotor van 1,3 liter (in die tijd de grootste door Suzuki gebruikte motor), 60 en later 69 pk (laatste generatie heette Samurai);

Jimny (1998 tot 2018), viercilindermotor van 1,3 liter, 80 pk;

Jimny (november 2018 tot ...), viercilindermotor van 1,5 liter, 102 pk.

LDR
Tags: