Mazda CX-30

de gulden middenweg

De CX-30 vult het gat tussen de CX-3 en de CX-5, door het ruimtelijk gevoel van de grotere CX-5 te combineren met de handelbaarheid van de kleinere CX-3, in een verpakking die aanzienlijk jeugdiger oogt dan die van zijn twee voorgangers.

Sinds Mazda zijn eigen vleugels uitslaat, zonder de bonzen van Ford die als een kwaadwillige schoonmoeder over de schouders meekijken, is alles veranderd. Zowel op artistiek (onze landgenoot Jo Stenuit zwaait momenteel de plak over de design-afdeling) als op technisch vlak (Mazda ontwikkelt zijn eigen motoren en aandrijflijnen).

Designmatig wordt de enkele jaren geleden gelanceerde Kodo-filosofie meer en meer toegepast, waarmee de CX-30 een bijzonder homogene vormgeving meekreeg die culmineert in de ronde achtersteven.

Op technisch vlak heeft Mazda zijn Skyactiv-X motor ontwikkeld, die een aantal eigenheden van de dieselmotor (waaronder de hoge compressieverhouding) toepast op de benzinemotor (hoewel Mazda één van de weinige constructeurs is die, in dezelfde filosofie van vernieuwing, nog bezig is met de ontwikkeling van een nieuwe dieselmotor).

Aangezien de compressieverhouding van de Skyactiv-X motor (aanzienlijk) hoger is dan die van een benzinemotor, doet zich een zekere mate van de typische “dieselklop“ voor. Dat genereert bij een normaal tempo een motorlawaai, dat bij hogere toerentallen als “sportief“ kan ervaren worden, maar dat aanhoudend hoog toerental is niet de ambitie van de Skyactiv-X motor, die zich eerder geroepen voelt om aan een gezapig ritme lange afstanden af te leggen, ... net zoals trouwens een dieselmotor dat doet.

Doel van de ontwikkeling van deze motor was het benzineverbruik en de uitstoot omlaag te halen, naar een niveau dat vergelijkbaar is met dat van een dieselmotor. Wat nog bewezen moet worden tijdens een langere test onder normale rijomstandigheden. Je moet namelijk weten dat we bij een eerste kennismaking met een nieuw model een beetje meer druk op het gaspedaal uitoefenen dan normaal, vooral dan om het weggedrag van de nieuwkomer te beoordelen onder omstandigheden die een doorsnee chauffeur maar uitzonderlijk zal ervaren. En effectief, zowel achter het stuur als op de passagiersstoel genereert deze nieuwe Mazda CX-30 een gevoel van stevigheid dat je in eerste instantie enkel zou verwachten bij bepaalde vooraanstaande Duitse merken.

We kijken ernaar uit grondiger met deze nieuwe SUV kennis te maken. En u, lezer, zult de eerste zijn om daarover mijn mening te kennen. - LDR

LDR
Tags: