Renault Koleos

SUV met wereldwijde ambities

In de Renault designstrategie, die Laurens van den Acker in 2010 lanceerde, belichaamt Nieuwe Koleos het bloemblaadje 'Explore', dat robuustheid en avontuur oproept. Dat expressiegebied heeft de ontwerpers van Renault geïnspireerd om hem een strak en krachtig lijnenspel mee te geven.

Om zijn typische SUV-stijl te onderstrepen kreeg de nieuwe Koleos zijdelingse deurbeschermingen, grote wielen (tot 19") en aluminium dakstangen.  De grote bodemvrijheid van 213 mm en de op- en afrijhoeken van 19 respectievelijk 26 graden garanderen uitstekende vaardigheden op alle wegen.

De All Mode 4x4-i-technologie van Nieuwe Koleos heeft haar sporen al verdiend op miljoenen voertuigen van de Renault-Nissan Alliantie, die wereldwijd verkocht werden. Ze toont zich bijzonder gebruiksvriendelijk. Met de bediening links van het stuur kan de bestuurder kiezen tussen de modi '2WD' (voorwielaandrijving) en '4WD Auto' (om het koppel automatisch en intuïtief te verdelen over de voor- en achterwielen). In moeilijke situaties en bij lage snelheden kan hij ook opteren voor een permanente vierwielaandrijving met de modus '4WD Lock'. De vierwielaandrijving biedt ook meer stabiliteit en veiligheid op de weg door in alle omstandigheden een betere grip te garanderen en onder- en overstuur te neutraliseren. Naargelang de behoeften van de verschillende markten en regio's wordt Nieuwe Koleos ook verkrijgbaar met voorwielaandrijving.

De nieuwe Koleos, die werd uitgewerkt om te beantwoorden aan de verwachtingen van klanten op de vijf continenten, steekt zijn wereldwijde ambities niet onder stoelen of banken: vanaf de zomer van 2016 wordt hij gecommercialiseerd in Australië, Turkije, de Golfstaten en bepaalde Latijns-Amerikaanse landen. Eind 2016 volgt China en begin 2017 is het de beurt aan Rusland en Europa. Voor Renault is de nieuwe Koleos het ideale veroverings- en imagomodel op markten waar het SUV-segment volop groeit.

LDR