Nieuwe Audi R8 Spyder V10

van 0 tot 100 km/u in 3,6 s

Op de New York International Auto Show 2016 onthulde Audi zijn nieuwe open supersportwagen. De R8 Spyder heeft een licht stoffen dak, dat uitloopt in twee vinnen. Die spannen de stof aan en sluiten net als het grote deksel van het kapcompartiment perfect aan bij het atletische design van de supersportwagen. Een elektrohydraulische aandrijving opent en sluit de kap in 20 s, en dat tot een snelheid van 50 km/u. De in- en uitschuifbare achterruit is ondergebracht in de achterwand van de cockpit.

De open tweezitter weegt droog slechts 1.612 kg. Zijn sterke ruggengraat wordt gevormd door het nieuw ontwikkelde Audi Space Frame (ASF), dat is opgebouwd uit aluminium en carbon.

Voor de gepaste soundtrack in de nieuwe Audi R8 Spyder V10 zorgt de machtige middenmotor met dubbele (directe + indirecte) injectie. De ronkende klank van de atmosferische krachtbron met een cilinderinhoud van 5,2 liter – die door het optionele sportuitlaatsysteem nog versterkt wordt – staat garant voor kippenvel. Een vermogen van 397 kW (540 pk) en 540 Nm koppel bij 6.500 tpm zorgen voor machtige prestaties: in 3,6 s van 0 tot 100 km/u, een topsnelheid van 318 km/u. Tegelijk doen efficiëntietechnologieën zoals de nieuwe vrijloopmodus, waarbij de R8 met ontkoppelde motor vrij rolt, het verbruik tegenover het vorige model met 10% dalen. De nieuwe R8 Spyder verbruikt gemiddeld 11,7 l/100 km, wat resulteert in een CO2-uitstoot van 277 g/km.

Achter de V10 ligt een bliksemsnel schakelende S tronic-zevenversnellingsbak, die de bestuurder elektrisch – by wire – bedient. De versnellingsbak met dubbele koppeling leidt de aandrijfkracht naar de nieuw ontwikkelde quattro-aandrijving met elektrohydraulisch bediende lamellenkoppeling aan de vooras. Die verdeelt het koppel volledig variabel in functie van de rijomstandigheden – in extreme gevallen wordt het voor 100% naar de voor- of achterwielen gestuurd.

De afwerking van de nieuwe Audi R8 Spyder, die nabij Neckarsulm haast volledig met de hand wordt gebouwd, beantwoordt aan de hoogste kwaliteitseisen. De bestuurder en passagier nemen plaats in sportzetels of kuipzetels met een sterk aansluitende pasvorm voor meer zijdelingse steun. Buiten de standaarduitrusting kunnen klanten het interieur en exterieur bijna onbegrensd verder individualiseren. Aanbouwelementen van het koetswerk, zoals de voorspoiler, de diffusor en de nieuwe sideblades, zijn ook in carbon leverbaar. Ledkoplampen met nieuw ontwikkelde lasertechnologie bieden de bestuurder maximale zichtbaarheid met een groot bereik en zorgen zo voor extra veiligheid in het donker.

LDR
Tags: