Hyundai Tucson 1.7 CRDI 7-DCT

The missing link

De nieuwe Tucson werd al aangeboden met een ruim motorenpalet: twee benzines – een 132 pk sterke 1.6 GDi en een 177 pk sterke 1.6 T-GDi – plus drie diesels: een 1.7 CRDi van 115 pk, een 2.0 CRDi van 136 pk en 2.0 CRDi van 185 pk. Daar komt nu dus de 1.7 CRDi van 141 pk bij, die steeds gekoppeld wordt aan voorwielaandrijving en de gerobotiseerde zevenversnellingsbak met dubbele koppeling van Hyundai.

Ten opzichte van de handgeschakelde 1.7 CRDi 115 biedt de ‘gerobotiseerde 1.7 CRDi 141’ niet alleen 26 pk, maar ook 60 Nm meer (340 Nm in totaal). Resultaat: de nieuwe variant versnelt in 11,5 sec naar 100 km/u (ten opzichte van 13,7 sec voor de 1.7 CRDi 115 pk). Dat is zelfs sneller dan de 2.0 CRDi 136 pk met klassieke zestrapsautomaat. Die laatste blijft overigens in het gamma omdat deze altijd als 4WD wordt geleverd. De nieuwe 1.7 CRDi 7-DCT is altijd 2WD. Ook dat is logisch, want ongeveer 4 op de 5 klanten verkiest een voorwielaangedreven Tucson, en die konden tot vandaag niet kiezen voor een automaat.

 

Zeventrapstransmissie met dubbele koppeling (7-DCT)

In navolging van de 1.6 T-GDi is nu dus ook de 1.7 CRDi verkrijgbaar met de zeventrapstransmissie met dubbele koppeling (7-DCT). Dit intern ontwikkelde 7-DCT-systeem biedt bestuurders een volautomatische modus (ideaal in de stad) en een sequentiële schakelmogelijkheid via de versnellingspook.

Het nieuwe 7-DCT-systeem schakelt naadloos dankzij de afwisselende werking van twee koppelingen, een principe dat heel wat voordelen biedt in vergelijking met een klassieke automaat. Zo liggen de verbruiks- en CO2-cijfers een stuk lager terwijl de prestaties beter zijn en het schakelcomfort behouden blijft.

Deze transmissie onderscheidt zich door een lange zevende verhouding die het motortoerental bij hoge snelheden verlaagt en zo het raffinement verhoogt en tegelijk de verbruiks- en emissiecijfers drukt. Het gemiddeld normverbruik bedraagt dan ook slechts 4,9 liter per 100km (tegenover 4,6 voor de manuele 1.7 met 115 pk). Naar verwachting zal deze nieuwe versie dan ook goed scoren bij het fleetpubliek.

LDR