Autoworld viert 120 jaar Renault

Alpine A211-1968
Alpine A211-1968
  • Alpine A211-1968
  • vlnr: Nervastella '36, Nervasport '35, Vivasport '37

Van 13 juli tot 2 september viert Autoworld de 120e verjaardag van Renault. Aan de hand van vijftig voertuigen en tientallen schaalmodellen wordt de geschiedenis van Renault geschetst.

 

Op de mezzanine van Autoworld worden de meest iconische modellen van het merk tentoongesteld, waaronder de allereerste type A uit 1899, de eerste gesloten auto uit de geschiedenis, en de Type B uit 1900. Originele, niet gerestaureerde auto’s afkomstig uit het Museum van Compiègne, maar ook een ‘Marne-taxi uit 1914, enz. Natuurlijk zijn er ook heel wat modellen die hebben bijgedragen tot de faam van Renault, zoals de Juvaquatre, het 4CV ‘bolhoedje’, de Dauphine, R4, R16, de eerste Espace, verscheidene versies van de R5, enz.

 

De rijke competitiegeschiedenis van Renault wordt geïllustreed aan de hand van verschillende modellen, waaronder enkele die ter beschikking werden gesteld door Renault Classic.

 

Op aparte podia beneden worden een aantal sportieve versies van de Clio getoond samen met enkele actuele RS-modellen en wordt de geschiedenis van de Renault Gordini’s geïllustreerd aan de hand van enkele sportberlines: Dauphine, R8, R12 enz.

 

Een lange geschiedenis in het kort

In 1898 bouwde Louis Renault zijn eerste wagen in een werkplaats achter het huis van zijn ouders. De kleine eencilinderwagen met De Dion-Bouton-motor had enkele opmerkelijke eigenschappen voor die tijd, waaronder een buizenchassis, een stuur, een cardanas en een drieversnellingsbak.

De bestellingen stroomden binnen en korte tijd later werd in Billancourt, naast Parijs, de onderneming Renault Frères opgericht door de broers Louis, Marcel en Fernand. Reeds in 1899 verscheen een eerste advertentie van Renault in de krant. Vanaf 1902 begon Renault zijn eigen motoren te bouwen, die waren ontworpen door M. Viet, een voormalige werknemer van De Dion-Bouton. De gebroeders Renault namen van bij het begin deel aan wedstrijden en behaalden heel wat mooie zeges. Zo was er de viervoudige zege in de wedstrijd Parijs-Bordeaux in de categorie van de zogeheten ‘voiturettes’. In 1904 introduceerde Renault zijn typische motorkap met schuine en afgeronde neus, afgewerkt met koper, zoals die een jaar eerder voor het eerst te zien was bij De Dion-Bouton. Het grote verschil was echter dat Renault zijn radiator tussen de motor en het schutbord monteerde. Deze motorkapvorm zou later door verscheidene autoconstructeurs worden overgenomen. Een jaar eerder liet Marcel het leven tijdens de wedstrijd Parijs-Madrid. De competitie werd trouwens onderbroken in Bordeaux door het grote aantal dodelijke slachtoffers en Louis Renault besloot op dat ogenblik nooit nog een wagen in te schrijven in welke competitie dan ook.

Tussen 1902 en 1905 kende de onderneming een grote groei en steeg de productie van 600 tot 2.100 wagens. In 1913 was Renault de grootste autoconstructeur van Frankrijk, met een jaarproductie van ongeveer 10.000 wagens en bedrijfsvoertuigen.​

Het was ook in die tijd dat Renault zo’n 1.500 taxi’s leverde aan de stad Parijs. Zij speelden een belangrijke rol in de Eerste Wereldoorlog als de zogeheten ‘Taxis de la Marne’, die honderdduizenden Franse soldaten naar het front brachten.

In 1976 werden de competitieafdeling van Alpine en de Gordini-fabriek van Viry-Châtillon gefuseerd tot de afdeling Renault Sport en in 1978 bracht Renault een revolutie teweeg in de F1-wereld door de eerste 1,5-liter-turbomotor te lanceren. Een beslissing die oorspronkelijk op hoongelach werd onthaald bij de concurrentie. Maar toen Renault in 1979 zijn eerste zege behaalde, besloten alle grote teams hun eigen turbomotor te ontwikkelen. Sindsdien is Renault een van de voornaamste drijvende krachten achter de Formule, zowel als motorleverancier als met zijn eigen bolides.

 

Praktische inlichtingen

Autoworld - Esplanade van het Jubelpark – 1000 Brussel

Iedere dag open - zelfs op maandag - van 10.00 u tot 18:00u

De toegangsprijs voor het museum bedraagt: € 11/ volwassene - € 9/ senior – € 8/ student -
€ 5/kind van 6-12 jaar - gratis voor kinderen jonger dan 6 jaar

Info: www.autoworld.be

LDR